Pasaulio pabaigos knyga: mokslinis fantastinis romanas / Connie Willis. -
Kaunas : Naujasis Eridanas, 2005. - 2 kn. - (Pasaulinės fantastikos aukso
fondas). - ISBN 9955-10-120-2.
Pradėti, matyt, derėtų nuo to, kad fantastikos šiame į dvi knygas
padalintame romane lygiai tiek, kiek C. Willis pasakojamoje istorijoje kyla
rūpesčių dėl užlūžusių fiksuoto ryšio
telefono tinklų. Kas kad įpusėjęs XXI a. — bene tai rimta priežastis naudotis mobiliaisiais?
Šiame kontekste gerokai nublanksta tokia smulkmė kaip kelionės laiku.
Savo funkcijų neatliekantys telefonai iš esmės lemia siužeto eigą. Iš ryšio zonos dingus universiteto dekanui,
jį pavaduojančio mokslininko ambicijos lemia, kad jauna panelė istorikė, apsirūpinusi
lingvistiniu, istoriniu ir kultūriniu bagažu, iškeliauja į XIV a. Oksfordą, tikėdamasi patyrinėti vietinių
gyvenimo subtilybes. Panelės entuziazmas ir pavaduotojo garbėtroška nustelbia apie
pavojus įspėjantį sveiką protą, kurį įkūnija gelbėtojas profesorius. O kur
trumpa, ten trūksta. Pokštininkas likimas ir karščiuojantis programuotojas
apsirinka vos dviem dešimtmečiais ir tyrinėtoja Oksfordo apylinkėse išmetama 1348–aisiais. Štai čia panelės istorikės
entuziazmas ima sparčiai blėsti. Čia — maras. Buboninė, pneumoninė ir dar, dievai
žino, kokios rūšies Juodoji Mirtis, pasak istorinių šaltinių, XIV a. nušienavusi nuo trečdalio iki pusės
Europos gyventojų. Tiesa, dievai gal ir nežino, dievai tuo metu apskritai
atostogavo ir į juo besikreipiantiems paliko atostogų autoatsakiklį. Ir panelę
istorikę, paskiepytą nuo visų įmanomų užkrečiamų ligų ir dėl erdvėlaikio kontinuumo savisaugos paradokso negalinčią
niekaip pakeisti pasmerktųjų lemties.
„Pasaulio pabaigos knygoje“ esama kažko, kas turi potencialą sukrėsti. Ar
bent krestelėti. Besimezgantys artumo santykiai tarp žmonių, kuriuos paženklina
neišvengiama mirtis. Tiek XXI-ame a., tiek XIV-ame a. Ne, tikslingo žiaurumo ar
bauginančio mirties aprašinėjimo čia nėra. Autorė pasirenka
iš pirmo žvilgsnio lyg ir paprastesnę, bet, mano akimis, teisingesnę taktiką: metodišką mirčių
konstatavimo strategiją. Miršta vienuolis. Taip. Ūkvedys. Ką gi... Pastarojo
šeimyna. Senoji ponia. Mylimiausia mergaitė. Taip, dar keletas vaikiukų. Kas
liko? Mhm, dar kunigas. Taip, mirs ir
jis. Mirs visi. Mirs. Mirė. Psichologizmui ar hiperbolizuotam išgyvenimui šiomis
aplinkybėmis nedaug telieka vietos, o ar dėl autorės užmačių, ar dėl gebėjimų
stokos taip nutinka — kitas klausimas. Kaip ten bebūtų, pastarųjų nepasigedau.
Vienas didžiausių romano trūkumų — itin schematiški veikėjų (gal tik
išskyrus vaikų) charakteriai, o veikiančiųjų viduramžiuose — dar ir statiški. Bet
apskritai „Pasaulio pabaigos knyga“ duos tiek, kiek pasiimsi, todėl ir jos
vertinimas labai subjektyvus. Mane ji inspiravo atidžiau pasidomėti aprašomu viduramžių
periodu, pusę nakties prasėdėjau su skaitiniais apie maro pandemijų Europoje istoriją.
Galiausiai, tai buvo viena tų knygų, kurią užvertus kilo klausimas: kas čia svarbiausia? Mano atsakymas —
bendrystė. Bendrystė, kurios esmė ne artimo meilė, bet pirmiau visko — įsipareigojimas
tam greta esančiam. Gyvam ir mirusiam. Net jei viskas, ką gali padaryti — tik (net!) varpo dūžiais palydėti išeinantįjį anapusybėn.
Rekomenduotina
Skaitytina
Sitos knygos dar nepradejau skaityt, bet as DIEVINU jos trumpus apsakymus. Super smaikstus, ironiski apsakymai. Ypac rekomenduoju "even the queen" :)
AtsakytiPanaikinti