Amerikos
dievai: romanas / Neil Gaiman. – Kaunas: Eridanas, 2004. – 415, [1] p. – ISBN
9986–97–101–2.
„Amerikos
dievai“ – romano pavadinimas talpina savy visą siužeto esmę: tai istorija apie
daugybę Amerikos ir keletą amerikoniškų
dievų. Daugiau siužeto įmantrybių lyg ir nesama. Bet kadangi tų dievų gyvas
galas ir visi anie su savomis keistenybėmis bei polinkiais, – pasakojimas
spalvingas ir dinamiškas. Ne veiksmo, o vyksmo prasme.
O
Amerikoje – taip kaip Amerikoje.
America!
America!
God
shed His grace on thee,
And
crown thy good with brotherhood
From
sea to shining sea!
<...>
America!
America!
God
mend thine ev'ry flaw,
Confirm
thy soul in self–control,
Thy
liberty in law.
<...>
America!
America!
May
God thy gold refine
Till
all success be nobleness,
And
ev'ry gain divine.
(„America
the Beautiful“, Katharine Lee Bates)
Kokie
tie Amerikos dievai? Emigrantai, suprantama, kaipgi kitaip. Paimkime būrelį
šabloniškai įsivaizduojamų Amerikos emigrantų vidutinybių, keletą sparčiu
žingsniu degradavimo link žingsniuojančių padugnių, idant nebūtume apkaltinti
diskriminacija – vieną kitą spalvotąjį,
nesiafišuojantį gėjų, išmanią prostitutę ir, žinoma, kontraversišką sėkmės džentelmeną. Dabar pavadinkime
anuos dievais, išbarstykime po valstijas, įdarbinkime taksistais ar laidotuvių
biure ir – vualia! – turime Amerikos dievų panteoną.
Tasai
panteonas, būtina paminėti, problematiškas. Dievai apskritai yra sunkiai
perprantama publika. Dar sunkiau sugyvenama. O kad nuodėmingesnė už
nuodėmingiausią eilinį mirtingąjį – šitą žinome dar nuo spalvingų antikos Olimpo laikų. Negana
to, mėgsta keliaklupsčiavimą, aukų atnašavimą, ritualus ir kitą smulkmę, kuri –
bene naujiena? – yra anų funkcionavimo pagrindas. Nūnai, bedievių amžiuje, tasai
pagrindas kaip reikiant siūbuoja. Dievai puola į isteriją, šizofreniją,
alkoholizmą ir kitokio pobūdžio savidestrukcijos elementus. O kai iš po
kompiuterio klaviatūros ir žydrojo TV ekrano ima lįsti naujosiomis dievybėmis
pasivadinusios pamėklės, senųjų dievų kariauna išsiruošia į žygį. Prieš ką?
Štai kur klausimas... Hamletiškasis būti
ar nebūti čia netiks. Užtat Makiavelio skaldyk
ir valdyk – jau arčiau tiesos.
Dievai juk apsukrūs. Ir kerštingi.
N.
Gaimanas dėlioja multikultūrinę dievų mozaiką multikultūrinėje amerikietiškoje
mišrainėje, skirtoje anaiptol ne gurmano skoniui. Ir dėlioja, mano akimis,
labai vykusiai, negailėdama prieskonių: nesaikingas žiupsnis aitriosios
paprikos, perviršius cukranendrių cukraus, pusė pakelio „Vegetos“... Rezultatas – pritaikytas universaliam
skoniui. Jei norisi sukrėtimų – tokio šiurpaus zombio, kokiu tapo pagrindinio
veikėjo žmona, man dar neteko sutikti (tfu tfu tfu); jei mistikos – šį poreikį
patenkins mitologinis kontekstas; detektyvo – puiki mažo miestelio vaikžudžio
istorija; jei intrigų – užsimaskavęs skandinavų dievas apšvarins banką...
Žodžiu, visko daug, tik rinkis, juk čia – Amerika.
Nepamenu
kur, nepamenu kada, skaičiau įsiminusį komentarą apie visai neseniai Lietuvoje
viešėjusią Laną del Ray: esą ji – jos muzika ir tos muzikos įvaizdinimas – įkūnija
pačią Ameriką. When i look at her... She
is a real american women. Tą patį man norisi kalbėti apie „Amerikos
dievus“, sudievinančius ir nudievinančius.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą