Emmi Itäranta. Vandens skonis. Vilnius: „Nieko rimto“,
2017. Iš suomių kalbos vertė Viltarė Urbaitė. Iliustravo Gerda Sankauskaitė.
„Vandens skonis“ charakterizuojamas kaip skaitinys vyresnių paauglių
auditorijai. Sulaukęs daug dėmesio autorės gimtojoje Suomijoje, greitai
išverstas ir išpopuliarėjęs svetur, Lietuvoje, beje, taip pat 2017 m. išrinktas
vertingiausiu vertimu paauglių auditorijai. Mano galva, tai universaliam
skaitytojui tinkanti istorija, neturėtų ji būti per silpna netgi knygų
gurmanams. Sakyčiau, šio romano apskritai nelabai galima vertinti svorio
kategorijomis, jis nei lengvas, nei sunkus, nei paprastas, nei sudėtingas,
jis... tekantis. Apie vandenį ir pats kaip vanduo.
„Vandens skonis“ – distopija. Madinga tema, tipinė struktūra: po
apokaliptinio Sutemų šimtmečio ir Naftos karų žmonijos likučiams tenka
susigyventi su pasaulį ištikusia katastrofa, techtoniniais ir klimato
pokyčiais, tautų migracija, vandens stoka. Pastarasis momentas romane
svarbiausias – beviltiškai trūksta vandens. Tuo ir baigiasi formalusis
distopijos karkasas, toliau autorė pildo jį autentišku turiniu. Gyventojams
ribotai tiekiamas išgėlintas jūros vanduo, jo normos vis labiau mažinamos,
griežta „vandens nusikaltimų“ kontrolė virsta viešomis egzekucijomis,
turinčioms įbauginti ir priversti paklusti visus, bent kiek abejojančius
sistema. Vandens kontrolė – masių kontrolė. Veiksmo vieta neapibrėžta, iš
aplinkos aprašymo galima numanyti ją esant Skandinavijos teritorijose, tačiau
veikėjų gyvensenos, švenčių, bendravimo elementai kelia daug aliuzijų į
rytietiškąją kultūrą. Kita vertus, tiksli identifikacija nebūtina ir nieko
papildomo romanui toks konkretumas neduotų, nes ir struktūra, ir siužeto
vingiai, ir visos skaitinį lydinčios emocijos yra aptakios, jokių aštrių kampų,
jokių hiperbolizacijų. Tėkmė.
Su paaugliais romaną labiausiai sieja jauno amžiaus pagrindinė jo veikėja –
septyniolikmetė Norija. Skirtingai nei pastaruosius kelerius metus gausiai tiražiuojamose
ir ekranizuojamose paaugliams skirtose distopinėse istorijose Norija neturi
jokių antžmogiškų galių, nesusiranda tokių galių turinčio mylimojo, netampa
pasipriešinimo simboliu, nepatiria milijono ir vieno nuotykio. Ji arbatos meistro dukra, paveldėjusi prasmių
ir ceremonijų prisodrintą tėvo amatą ir „vandens saugotojos“ priedermę. Vandens
saugotojai tradiciškai rūpinasi paskutiniaisiais išlikusiais vandens šaltinais,
kad šie neatitektų kariškių žinion, nes
vanduo negali niekam priklausyti, vanduo yra pats sau ir visiems. Iš šito ir
gimsta pagrindinis knygos konfliktas – iš paslapties, kurios reikia visiems.
Vieniems, kad išgyventų, kitiems – kad galėtų tuos išgyvenusius valdyti. Norijai
atitenka šaltinio paslaptis, kurios ji nepajėgia išsaugoti. Kuria negali
nesidalinti. Kuri atveria jai uždraustą žinojimą, bet kartu pasmerkia
pražūčiai.
Pagrindinis knygos akcentas yra Norijos refleksijos, jos santykis su
pasauliu – vakarykščiu, šiandienos ir net rytojaus. Norija tokia talpi, tokia
įsiliejanti ir išsiliejanti, kad prasmėms kurti pakanka jos žvilgsnio, lengvo judesio,
net tylos. Taip, šis romanas gali
įkrauti skaitytoją permąstyti egzistencijos prasmes ir esmes, reflektuoti kas
ir koks yra žmogus, bet autorė neperša šios krypties, tai tik viena iš knygos percepcijos
galimybių. Asmeniškai aš knygos vertę labiau siečiau su nuosaikiu ir neskubriu
pasakojimu, Norijos pasaulėjautos sklaida. Ir dievaži – kupina reto pilnio
meile, tapusia tikra atgaiva sudiržusiai ir ciniškai kasdienybei.