2015/01/25

Ha Jin. Laukimas

Ha Jin. - Vilnius- Tyto alba, 2011. - 317, [2] p. - ISBN 978-9986-16-826-3.

Skaitymo paraštės, arba klystkeliai — taip galima paaiškinti, kodėl mano rankose atsidūrė Ha Jin „Laukimas“. Meilės romanas — matyt, tai tiksliausias knygos apibūdinimas. Meilės romanas, kurį išmanūs anotacijų kūrėjai pristato kaip nepažinią egzotiką: „šiuolaikinė kinų literatūra – lietuvių skaitytojams beveik nežinoma žemė; nelabai žinome, kokie dėsniai reguliuoja ir lemia dabartinių kinų gyvenimą, kaip mąsto, elgiasi ir apie ką svajoja Kinijos valdiniai.“ Užkibau. Tiesa sakant, po grandiozinių maginės fantastikos epopėjų užkibčiau už bet ko, kas „pravėdintų“ galvą, pernelyg nesirinkau. 

Vėliau, kai jau smalsavau, kas tas Ha Jin ir iš kur jis mūsuose atsirado, aptikau Audingos Satkūnaitės verdiktą: „Taigi jei romane „Laukimas“ Kinijos ieškosite labiau nei meilės – teks nusivilti.“ Visai sėkmingai sakinio dėmenis galima sukeisti vietomis: nusivils ir tie, kurie labiau ieškos meilės nei Kinijos. Manyčiau, šiuo atveju nusivylimui pasmerkti absoliučiai visi, kažko ieškantys ir besitikintys. Nes tai romanas apie lūkesčių beprasmybę. Ne, ne laukimo — lūkesčių. Atrodytų elementaru. Atrodytų. Jei ne žmogiškoji prigimtis vėl ir vėl iš naujo viltis... Ir nusivilti.

Kas visgi užkliuvo? Veiksmas vyksta (jei tą minimalų judesį apskritai galima vadinti veiksmu) komunistinėje Kinijoje. Kariškis gydytojas keliolika metų siekia išsiskirti su žmona, kurios jis gėdijasi, idant galėtų vesti kitą moterį. Kurios tariamai geidžia. Bet tik tariamai ir tik tol, kol patiria suvaržymų ją gauti. Tie suvaržymai išoriniame pasakojimo lygmenyje yra tiesiogiai susiję su santvarka ir režimo įnoriais, kurie, regis, labiau siejami – su taisyklėmis, kurioms nekyla minties nepaklusti. Gyvenimas gardelyje, beveik nė nesižvalgant pro jo virbus. Jokio moralizavimo, kritinio vertinimo, peršamų išvadų. Nežinau, kiek tame kultūrinės specifikos, bet atskiros komunistinio režimo detalės užkabina apsnūdusią homo sovieticus sąmonę ir... Ir kiekvienam, matyt, savos asociacijos, nuojautos, prisiminimai. 


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą