Šachta: romanas. - 2016. - 542, [2] p. - Howey, Hugh. Alma Litera.
Pirma trilogijos Šachta / Pamaina / Dulkės dalis.
Pirma trilogijos Šachta / Pamaina / Dulkės dalis.
Pradėkime
nuo skambių frazių: „Kvapą gniaužianti trilogija, kurią sudaro ŠACHTA, PAMAINA IR DULKĖS, meistriškos įtampos, aštrių psichologinių įžvalgų ir kraują stingdančių postapokaliptinių vaizdinių šedevras.“ Dieve mano, kas kuria šituos niekinius šabloniškus aprašymas ir ar to kažko nepykina nuo savo paties žarstomų kraują
stingdančių ir meistriška įtampa
alsuojančių klišių?...
Romanas
skaitomas. Kaip nors esmiškai nepraturtina, skaitant neapleidžia jausmas, kad
visa tai kažkur jau girdėta, matyta, skaityta, bet istorija suraityta gana sklandžiai, solidi apimti nekelia nuovargio, tekstas tik kartais perauga į
tuščiažodžiavimą, yra net gana vykusių susierzinimo nekeliančių samprotavimų. Tiksliau,
minėti dalykai galioja 2/3 teksto, kuo arčiau pabaigos, tuo prastesnė
situacija, siužeto sprendimai vis lėkštesni ir primityvesni, pabaiga apskritai
arti fiasko. Bet summa summarum –
romanas išties pusėtinas.
Geru jis būti negali, nes iš esmės tai nėra originalaus siužeto skaitinys.
Pagrindinė istorijos linija pasakoja apie globalią katastrofą išgyvenusius
žmonijos likučius, kurie savo varganą būvį tęsia giliai po žeme įrengtose
šachtose, apsaugančiose nuo mirtinai pavojingo oro žemės paviršiuje. Ką aš ir
sakau – nieko naujo: postapokaliptinio ir distopinio tipo pasakojimuose ne
naujiena yra nugrūsti žmones į požemius, urvus, metro linijas; sukišti juos į
aukščiausius sandarius ir nelabai bokštus ar dar kokias įmantrias orbitoje
sklendžiančias konstrukcijas; padalinti buveines į aukštai ir žemai; viename
beviltiškai nevykusiame filme, mačiau, net buvo susodinti į traukinį; ir taip
toliau, ir panašiai. Taigi ta šachta senokai tiražuojamas projektas, žanro
gerbėjų natūraliai suvokiamas kaip tikėtinas visa naikinančios apokalipsės pasekmės
variantas.
Tolesnis
siužetas plėtojamas kaip uždaroje ankštoje erdvėje kylančių įtampų pasekmė:
nenoras paklusti taisyklėms, teisingumo paieškos, slaptos informacijos
nutekėjimas, maištas... Taigi, taigi, ir kur mes tai girdėjome? Glukovskio „Metro“,
„Future“... Tik tiek, kad jeigu minėtame „Metro“ siužetas ir įtampa tokie
dinamiški, kad kuriamo pasaulio funkcionavimo logika atrodo
antraeilė, tai „Šachtos“ pasaulio gyvybingumas ir ypač socialinė sąranga atrodo
perdėm dirbtiniai. Kone tobulas socialinių vaidmenų pasiskirstymas, dramatizmas
kyla tik iš gyvenamojo ploto apribojimų, visi daugiau mažiau patenkinti savo
būviu, išskyrus kelis vargšelius, kurių paskirtis „užkurti“ romano veiksmą. Tai
jau kažin ar tos šachtos tokia puiki erdvė žmogiškajam būviui, antraip gal visi
seniai būtume į jas susikraustę... Tiesa, stabdyti gali mintis, kad tokiame
unikaliame projekte nesama lifto, ir pirmyn–atgal tuos 100+ aukštų reikia
laipioti laiptais. Daugmaž – gyvenimo nuotykis. Galėtų, žinoma, šitas momentas romane
būti sėkmingai paaiškintas, tarkime, socialinės inžinerijos aspektu, bet...
nėra. Kam vargintis, sudėtingas reikalas gi.
Sakyčiau,
viena, tiksliau – vienintelė, labiau įsiminusi idėja buvo tarytum labai
elementari, bet kartu ir gana pagauli, netgi filosofinio pobūdžio: kaip
atgrasyti žmones nuo maišto ir veržimosi į išorę? Nes bet kokios paskatos ir „laisvės
troškimas“ neišvengiamai veda į sukilimą. Romane kuriama situacija, kad kiekviena su išore susijusi intencija nuo kūdikystės yra vertinama kaip erezija net
minčių lygmenyje. Mat vos garsiai išreiškęs norą „išeiti“, asmuo gauna tokią galimybę.
Tik ši galimybė kartu yra ir nuosprendis, nes... Išėjusiems negrįžti.
Gal
bendrame skepsio kontekste romanas atrodo lyg nevykėliška kopija, bet iš tiesų
nėra taip blogai. Galiausiai, jei randi bent vieną šimtąją kažko, apie ką
norisi pamąstyti, tai yra absoliučiai pakankama tokios knygos egzistavimo
sąlyga.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą