Lietuviški portalai filmo pavadinimą „Europa Report“ verčia tiesiog „Europa“.
Skambus pareiškimas, o taip... Ir, tiesa sakant, sunkoka taip paprastai apibrėžti, kur slypi šio filmo stiprybė. Mano subjektyvus atsakymas — tikėtinumas. Jo laipsnis filme subalansuotas kone idealiai: taip įtraukia į vyksmą, kad ima užvaldyti pojūčius — štai, tuoj praskrisime didingąjį Jupiterį, o štai ir ji, puikioji Europa, ledinė gražuolė, mūsų tikslas, mūsų viltis...
Paradoksalu, bet esminis „Europos“
privalumas — filme nėra nieko, kas stulbintų ir „gniaužtų kvapą“. Dar daugiau:
mano bendražiūrovis pakomentavo,
esą didžiąją laiko dalį „šiame filme
nieko nevyksta“. Būtent! Nes iš tiesų — kas išskirtinio gali vykti erdvėlaivyje,
keliolika mėnesių nuobodžiai skrendančiame tikslo link? Pirminis entuziazmas,
buities rutina, slogi įtampa — visa tai neiliustruojama jokiais
intriguojančiais vaizdais. Na, gerai, režisierius atiduoda duoklę katastrofų
dievams ir sukuria skrydžio mėnesius paįvairinusią nesėkmės istoriją. Tačiau pastaroji
irgi nėra netikėtumas, priešingai — pačioje filmo pradžioje žiūrovas informuojamas, kad įgula neteko
vieno nario. Telieka išsiaiškinti, kaip. Tai tipiška istorija, kurią žanro
gerbėjai matė ar skaitė n+1 kartą. O
štai kūrėjų sprendimas neišnaudoti tos istorijos hiperdramai kurti — labai netipiškas. Rezultatas: dar nemačiau
tokios eilinės, tokios nelemtos, tokios ... tikėtinos (!) astronautų nesėkmės.
Ne, meluoju: buvo filme ir stačiai
pribloškiančių netikėtumų. Kai vienas iš emociškai ir fiziškai pervargusių
astronautų pareiškia kolegoms, esą matė „kažkokią šviesą“, sulaukia ne pašaipių
ir nepatiklių replikų, o susidomėjimo. Viena veikėja netgi išsako revoliucinę
mintį: „Galbūt tai yra būtent tai, dėl ko čia atskridome?“. Neįtikėtina, tiesa?
Tai pirmas mano užfiksuotas logiškos reakcijos atvejis tokio pobūdžio
istorijose. Nes pagal įprastas interpretacijos taisykles, kolegos turėtų
šaipytis dėl pramano, mačiusysis pulti į isteriją, tada — konfliktas, kraujas,
mėsa, zombiai... Arba vėlgi — stulbinantis sprendimų aiškumas: žinai, kad veikėjas, tikėtina, eina pasitikti
neišvengiamos nelaimės (kuriam jau čia pasivaikščiojimai po svetimas ir
abejotino svetingumo planetas žada daug
malonių akimirkų?), bet, užuot konstatavęs išėjusiojo žioplumą, atsidūsti —
taip, reikia, nieko nepadarysi... Pritariamai palydi su mintimi, kad ir pats,
matyt, eitum.
Nieku gyvu nepasakyčiau, kad filmas
prailgo, esą pristigo nuotykių, įkyrėjo laukimas. Vėlgi, priešingai —
režisierius „pagavo“ nepriekaištingą ritmą ir, preliudijoje pažaidęs
restrospektyva, toliau istoriją kuria pagal klasikinės kompozicijos kanonus: nuosekli
ekspozicija, kulminacija, atomazga. Beje, pastaroji, nuslopinusi kulminacijos
adrenaliną, vėl grąžina pasakojimui dokumentinio įvykių fiksavimo pobūdį, kūrėjai
deda tašką konstatuodami: štai, buvo tokia istorija, ir štai, tokie yra jos
rezultatai. Ir tiek. Net tiek.
Mano akimis, režisierius Sebastián Cordero sukūrė tikrą perliuką. Istoriją, kurioje esama idėjos, prasmės,
realumo. Labai tikiuosi, kad yra daugiau pritariančių šiai nuomonei.
Vertintina
Rekomenduotina
Žiūrėtina
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą