Metro 2033:
[romanas] / Dmitry Glukhovsky. - [Vilnius]: Didlaukiai, [2011]. - 447, [1] p. -
ISBN 978-609-95217-2-5.
Maskva — pirmasis mano aplankytas
metropolitenas, taigi nenuostabu, kad tuomet provincialioms akims ir supratimui
megapolio metro paliko neišdildomą įspūdį. Įspūdingo dydžio, o neretai — ir
gylio, painus požemių pasaulis, į kurį nusileidus persmelkdavo nejaukumo
jausmas. Net gerokai vėliau Berlyne (kuris pirmiausia ir žavi tobulai
organizuota transporto sistema) naudojantis metro tiek, kad tai tapo įprastu
mechanišku veiksmu, tas nejaukumo jausmas, nors apmalšęs, niekur nedingo,
negana to, turėjo polinkį virsti nerimu, vos pasiekus kokią nuošalesnę,
pustuštę stotį. Po pažinties su „Metro 2033“ lietuviški mikriukai atrodo
kone meiliai: į metro kelti kojos šiomis dienomis nieku gyvu nenorėčiau.
Štai ir prisipažinau:
taip, „Metro 2033“ paliko įspūdį. Sąmoningai stengiausi atsiriboti nuo
išankstinės informacijos apie knygos turinį, recenzentų vertinimą, neskaičiau
komentarų, netgi anotacijos, taigi visiškai nežinojau, ko tikėtis. Deja, kad ir
kaip stengiausi išsaugoti tabula rasa nusiteikimą, neišvengiau
skepsio: patirtis įspėja, kad rinkodarininkų pamėgtas šūkis „pasaulinis
bestseleris“ anaiptol ne visada gali būti dekoduotas kaip kokybės ženklas.
D.
Glukhovskis kuria postapokaliptinę istoriją su tradiciniais žanro elementais:
katastrofą išgyvenę žmonijos likučiai glaudžiasi tuneliuose (šįkart veiksmo
vieta labai konkreti — Maskvos metro požemiai); išorinis pasaulis neprieinamas
dėl radiacijos (branduolinio karo pasekmė) ir priešiškų gyvybės formų
(biologinių ginklų naudojimo rezultatas); aplinkui vyrauja skurdas,
chaosas, nuolatinė grėsmė, baimė ir... Tamsa. Tamsa čia — labiausiai paplitusi valdymo forma,
— sako vienas iš knygos personažų. Pastarųjų gausu, jie spalvingi,
eiliniai žmogeliai ir kiek mistifikuoti herojai, tačiau visi įsimintini.
Pagrindinis romano veikėjas Artiomas priklauso kartai, kuri užaugo ir subrendo
požemiuose, o apie kadaise buvusį kitokį pasaulį ir gyvenimą jame žino tik iš
vyresniųjų pasakojimų ir knygų paveikslėlių. Vaikinas nespinduliuoja išskirtine
erudicija, tačiau apdovanotas neeiline empatija, todėl, nepaisant paties
valios, jam skirtas žmonijos likučių gelbėtojo vaidmuo. Įpareigotas perduoti
žinią apie kilusią grėsmę, Artiomas pradeda savo kelionę po metro. Šioje
kelionėje patirti nuotykiai bei išgyvenimai ir aprašyti romane. Be nuotykių ir
fantastikos, knyga turi pagrindinius tapsmo romanams privalomus elementus.
Iš tiesų
nepavadinčiau šios knygos nei sudėtinga, nei gilia.
Tačiau kuo ilgiau svarstau, tuo labiau vykusi ji man atrodo. Ypač savo universalumu. Rašytojas telkia
dėmesį į požemiuose gyvenančių žmonių buitį ir būtį. Buitis skurdi, nepaisant
pastangų, situacija neišvengiamai prastėja. Taigi nenuostabu, kad ir būtis
orientuota iš esmės tik į išgyvenimą grėsmingame ir susiskaldžiusiame
pasaulėlyje. Pirminį žmonių susitelkimą po katastrofos ilgainiui pakeitė
ginkluoti tarpusavio konfliktai ir atsiribojimas (bene geriausiai tai liudija
faktas, kad vietinė valiuta — šoviniai). Žodžiu, cyberpunk'as. Autorius
sistemingai veda savo herojų keliu, kurio kiekviena stotelė iliustruoja
skirtingą politinę, socialinę, religinę visuomenės santvarką. Tiksliau —
niūriausias tos santvarkos grimasas, jų absurdiškumą ir beprasmiškumą.
Pagrindinis veikėjas,
kaip minėjau, nepretenduoja į genialumą, dargi priešingai, yra gana ribotas:
augdamas požemiuose gavo minimalų išsilavinimą, t.y. išmoko skaityti ir rašyti.
Kaip pats apie save sako, turi problemų ir su geografija, ir su istorija. Bet
būtent šios aplinkybės leidžia autoriui neįsipareigoti istoriškumui, pažvelgti į skirtingas
situacijas iš šalies, t.y. stereotipais neapkrauto jaunuolio žvilgsniu. Mano
pagyros rašytojui: jis sėkmingai išlaiko kritiškumo ir korektiškumo egzaminą.
Kaip rodo patirtis, rusų fantastams būdingas gerokai skaitymą apkartinantis
polinkis į šovinizmą ir sovietinę nostalgiją. Taigi D. Glukhovskiui palietus
fašizmo / komunizmo temas pradėjau nuogąstauti, kad pasikartos girdėtos ilgesio
istorijos. Betgi autoriui būdinga sveika ironija, ypač gerai juntama kultūrinį
ir istorinį kontekstą plačiau išmanančiam skaitytojui.
Romano pabaigoje
autorius gal kiek persistengia su didaktiniais samprotavimais, tačiau neįkyriai
ir ne per saldžiai. Šiurpoka ir tamsi istorija baigiama taip, kaip jau ir dera
baigtis — šiurpiai ir tamsiai. Pamoka nepasimokantiems.
Lentynoje guli „Metro
2034“. Tiesa sakant, ir nekantru, ir baisoka pradėti skaityti: tęsiniai —
slidus reikalas.
Vertintina
Rekomenduotina
Skaitytina
Negaliu susilaikyti
ir blogu žodžiu nepaminėti vertėjo ir stilistės. Pastarosios — ypač. Atliktas
(?) darbas daugiau nei gėdingas, niekaip nepateisinamas ir neatleistinas. O leidyklai
dar ir baudą reikėtų skirti.